Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
8.11.2024, Milan Šurkala, aktualita
Canon představuje další nový hybridní objektiv. Jmenuje se RF 50mm F1.4 L VCM a je tak světelnou padesátkou, kterou si mohou užít nejen fotografové, ale i kameramani díky optimalizaci pro video.
Choakinek (4834) | 9.11.20241:57
"Cena objektivu byla stanovena na 39.990 Kč s DPH, což není vůbec málo.­"

Je to hodně, ale konkurence chce za 50 mm nejvyšší kvality také hodně:

Sony cca 36 tisíc Kč.

OM System cca 25 tisíc Kč.

Panasonic dokonce stěží uvěřitelných cca 59 tisíc Kč ­(!­)

Takže kdo nechce vydat tyto šílené peníze, stačí říci, tohle si nechte a jít do nižší kategorie. Za tu chce např. Panasonic cca 11 tisíc Kč. Předpokládám, že ostatní výrobci na tom budou podobně.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 9.11.202411:03
Olympus­/OM má nějaký AF objektiv 25mm f­/0,7 pro tohle srovnání s FF 50­/1,4? Nebo myslíte ten 25­/1,2 který je obrazově ekvivalentem 50­/2,4 na FF ? To je s ohledem na to co poskytne ­(šum, hloubka ostrosti, difrakce,...­) se standardní cenou kolem 30 tis jednoznačně nejdražší možnost, protože nějaké 50­/1,8 AF jdou na FF pořídit od 5 tis a za 20 tis už jsou hodně slušné a budou i kompaktnější. O dost tragickém T­-stop T1,8 u toho F1,2 Olympusu ani nemluvě. Nechápu tohle zařazování neekvivalentních sestav cropových systémů do srovnání mezi FF a vyvozování nějakých závěrů, je to srovnávání nesrovnatelného a z nějakého mě nepochopitelného důvodu se to děje jen s dnes už zapomenutým MFT :­-­)
Odpovědět0  1
Choakinek (4834) | 9.11.202411:51
Jen jsem uvedl několik příkladů high­-endových padesátek různých výrobců. Velikost clonového otvoru jsem neřešil.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 9.11.202412:27
chápu jak jste to myslel, ale světelnost ­(při porovnávání mezi systémy především ta ekvivalentní ­- protože ta jediná ovlivňuje výsledný snímek a F1,4 mají na hlavní kameře i telefony za 8 tisíc­) dramaticky ovlivňuje nejen výkon ale především cenu. V podstatě je to nejzásadnější parametr. Jinak bych mohl říci, že třeba Samyang 35­/2,8 za 6 tisíc je lepší než Sigma 35­/1,2 za 40 tisíc, protože je levnější... Srovnání kde nezohledňuji co za své peníze dostanu a tedy poměr ceny a výkonu, ale jen cenu jako absolutní parametr bez kontextu nemá asi pro nikoho moc velkou váhu, to jsem chtěl říci :­-)
Odpovědět0  0
Puppy8 (1035) | 10.11.20249:48
Výrobce fotoaparátu bude poskytovat jen ty nejlepší objektivy. Pak jsou tu alternativy od ostatních výrobců, ovšem ne u Canonu :­-­)

Na Sony FE je Sigma za 25 tisíc nebo Samyang za 16 tisíc.
Odpovědět1  0
Choakinek (4834) | 10.11.202414:35
To jo, ale ­(snad­) každý výrobce má víc ­"padesátek­".

Např. Panasonic má super drahou ­"Pro­" F1.4, ale i mnohem levnější F1.8, Sony má drahou ­"GM­" a levnější ­"G­" atd.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 10.11.202417:16
Sony jich má asi trochu víc než 2, namátkou mě teď napadají tyhle :­-­)

Sony 50­/1,2 GM
Sony 50­/1,4 GM
Sony 50­/1,4 Zeiss Planar
Sony 50­/2,8 Macro
Sony 50­/1,8
Sony 50­/2,5 G
Sony 55­/1,8 Zeiss Sonnar
Sony 50­/1,8 OSS ­(crop­)
Odpovědět0  0
Puppy8 (1035) | 10.11.202419:40
Zrovna ten 50­/1.8 je jednoznačně nejhorší Sony objektiv jaký kdy vyrobil. Pokud budeme zvažovat ty jen do F1.4, tak jich zase tolik není a ten starý Zeiss už taky za moc nestojí.

Nejlepší 50 pro Sony FE je stále manuální Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar. Výstup se mi líbí víc než z GM, akorát je pouze F2.

https:­/­/sonyalpha.blog­/2020­/01­/30­/voigtlander­-50mm­-f2­-apo­-lanthar/
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 10.11.202420:43
ano, FE 50­/1,8 odpovídá ceně ­(jde koupit asi od 5 tis­), jinak jsou to použitelné objektivy, jak to G, tak to Macro, tak i ty Zeiss ­(55­/1,8 i 50­/1,4­) ta F1,4 už nestačí na dnešní eRka s 60 Mpix, ale na 24 Mpix odvádí stále parádní práci a má velice osobitý projev za což je obecně stále vyzdvihována.

Komu nesedne žádný ze Sony tan má na výběr z desítek padesátek druhovýrobců. Mě ale nešlo o to co je lepší, ale o to, jak to má Sony pokryté od 5 tis až do 60 tis cenově i kvalitativně s 8 objektivama. Který jiný moderní FF CSC bajonet to má?
Odpovědět1  0
Puppy8 (1035) | 10.11.202421:20
G a Macro jsou ok, ale ten 50 za 5 tisíc je tak strašný, že i Samyang za 7 nebo 8 je mnohokrát lepší. Proto bych ho vůbec neuváděl do výběru. Ostatní F1.8 ne­-G, jako 85­/F1.8 už jsou lepší, ale taky výrazně dražší.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 11.11.20248:53
standardní cena je asi 15 tis u té 85, ale Sony dělá pravidelně ­(asi 2x do roka cashbacky, které se kryjí s akcemi Megapixelu, Fotolabu a Škody­) takže já jsem koupil už před lety v akci s 3 letou zárukou 35­/1,8 za 11 tis, 85­/1,8 za 10 tis a Zeiss 55­/1,8 ­(což jasně neni úplně padesátka, ale všichni soňáci ji tak od začátku berou­) jsem koupil asi za 14 tis a to podle mě nejsou tak hrozné ceny a ta 55 je mimochodem solidní F1,8 padesátka pro ty komu ta 50­/1,8 nestačí a navíc to ohnisko 55 je úhlem záběru lépe posazené mezi 35 a 85. ­(mimochodem teď ty akce právě zase běží jak koukám­)

Uvádět 50­/1,8 do výpisu je legitimní, když jí Sony vyrábí, je to low budget objektiv a podle mě na 24Mpix zase tak nepoužitelný neni https:­/­/youtu.be­/yu7gvY­-nQEY?si=woANLa76sptuT5NK&t=137 ­(tady ve videu na 42 Mpix­) ...znám kluka co koupil na bazaru a7 první generace s timhle objektivem za 8 tis ­(protože víc do toho vrážet nechtěl­) a dělá jen s tímhle jednim objektivem parádní fotky. Na fotkách do rodinného alba do 10x15 absolutně nepoznáte nic. Třeba z kinofilmu na který se fotilo 80 let by jste víc nevytěžili. Starší Samyangy s F1,4 mají podobné koma, vinětaci a chromatické vady a taky se s nima fotí na plnou díru a dají se z nich vytěžit pěkné fotky. Měl jsem tu třeba 35­/1,4 první gen a z toho mého kusu ­(protože Samyang je znám i značnou kusovou variabilitou­) lezlo něco dost podobného, tak jsem jí zase prodal, protože to že to obhajuji neznamená, že já sám se s tím hodlám smířit :­-­)

A pamatuji na staré objektivy na DSLR se kterými jsme před 20 lety začínali protože na moderní nebylo ­(různé staré Minolty, Sigmy, Tokiny, Tamrony,...­), které byly většinou maximálně tak dobré jako tahle padina a také jsme z nich ­(i s pomocí postprocesu­) dokázali ždímat takové věci, že tomu leckdo nechtěl věřit. Hodně totiž záleží kdo a s jakou zkušeností to vezme do ruky. Když objektiv znáte a víte kde jsou jeho slabiny dá se hodně věcem předcházet a nemyslím tím jen cloněním, některé objektivy jsou třeba na plnou díru měkké jen na nekonečno, jiné zase jen na blízko. Některé jsou ostré ve středu, jiné v mezikruží daném zklenutím roviny zaostření, tak jdou lépe použít na komponování na třetiny atp. Znám kluka co měl tehdy starou AF Minoltu 50­/1,4 s brutálnim backfocusem, seřízení těla nepomohlo. Nikdo s tim nedokázal fotit, ale on měl skoro vše ostré, protože se naučil ostřit s AF před fotografované objekty ­(většinou na zem a pak překomponoval­) a už přesně poznal podle vzdálenosti objektu o kolik má předostřit. Neříkám, že to tak je v pohodě, jen říkám, že když se chce a neni jiná možnost dokáže bystrej člověk hodně věcí kompenzovat. Technika co neni ideální pak neni nepoužitelná, ale jen trochu omezující. Jak se říká: kdo chce hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1035) | 11.11.202410:09
Ona ale právě jiná možnost je a ty F1.8 Samyangy opravdu nejsou špatné. Dokonce už jich není ani tolik na vracení, jako u těch starších. Ten Sony 50­/F1.8 má smysl jen když je přibalen zdarma.

https:­/­/www.lenstip.com­/516.4­-Lens_review­-Sony_FE_50_mm_f_1.8_Image_resolution.html

https:­/­/www.lenstip.com­/590.4­-Lens_review­-Samyang_AF_45_mm_f_1.8_FE_Image_resolution.html

Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 11.11.202415:03
jo Samyangy 35­/1,8 45­/1,8 a 75­/1,8 jsou rozhodně slušný skla za tu cenu a s ohledem na kompaktnost, to nerozporuji. O 75 jsem tedy zatím jen slyšel, ale 35 jsem měl v užším výběru ­(nakonec to těsně vyhrálo Sony 35­) a 45 jsem asi půl roku vlastnil. Bylo to dobré sklo, jen jsem pro něj neměl využití. Mezera mezi 35 a 55 je už tak celkem úzká. Teď už mám jen Samy 24­/1,8 a to je parádní sklo. Sony žádnou FE 24­/1,8 nemá ­(jen 28­/2 a ta je zase už moc blízko 35­).

Já vážně netvrdím, že ta FE 50­/1,8 je nějaké super sklo, osobně bych ho ve svém portfoliu nechtěl, jen prostě zastávám názor, že když někdo fotit chce, bude fotit třeba i s tou 50­/1,8, když nebude mít na lepší a když to umí udělá i s ním pěkné fotky, ten objektiv prostě není fatálně limitující. ...Naproti tomu znám takové co namísto focení stále meldují o tom, že nemohou udělat dobrou fotku, protože holt nemají na ta předražená GM skla. ...No tak to jsou prostě jen k_cy ­(o to spíše, že to samé říkali už před mnoha lety o sklech, která mezitím zlevnila a už je dnes mají, ale protože jsou na trhu už zase lepší, nemohou zase dělat ty hezké fotky bez nich :­-D )
Odpovědět1  0
Puppy8 (1035) | 11.11.202421:10
Ten 75 jsem měl a byl skvělý, hlavně lehký. Pak jsem měl první verzi 85­/F1.4, který měl jako jediný Samyang linerární AF motor ­(druhá verze už ho neměla­) a nakonec jsem ho taky prodal a koupil Sigmu, protože bohužel AF­-C je u Samyangu problém i po všech aktualizacích firmware.

Samyang 135 měl dokonce lepší výstup než GM a byl lehčí, ale bohužel zase ten AF. Kdo fotí jen portréty, tak jsou to všechno skvělé objektivy za příjemnou cenu.
Odpovědět0  0
Choakinek (4834) | 11.11.202418:34
"Zrovna ten 50­­/1.8 je jednoznačně nejhorší Sony objektiv jaký kdy vyrobil.­"

Asi jste neměl v ruce původní setové objektivy k Sony A100 ­(velmi špatný 18­-70 a úplně otřesný 75­-300­).

Nicméně na dnešní poměry v pevných padesátkách je to opravdu těžký podprůměr, to jo.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 11.11.202419:00
koukám, že teď v akci je nový 50­/1,8 ­(u oficiálních prodejců­) za 3990,­- ...hele musím trvat na tom, že za takovou cenu prostě svoji existenci obhájil i když má optické kompromisy, stále je to ale originální objektiv s podporou a s AF.

...jo ten 18­-70 jsem měl chvilku na a700 a to bylo teda něco :­-D ...hned jsem ho vyměnil za Zeiss 16­-80­/3,5­-4,5 ten byl lepší. Kdo zažil tyhle časy, ten na FE 50­/1,8 plivat nebude :­-D
Odpovědět0  0
Puppy8 (1035) | 11.11.202421:08
Tak za 4 tisíce snad jo, za předpokladu, že výrazně lepší Samyang není v akci za 5 :­-­) Netvrdím, že se tím nedá vůbec fotit, jen že stačí přidat trochu málo na ceně a dostanu opravdu lepší objektiv. Kdysi jsem taky fotil s 16­-50 setovým objektivem na APS­-C a šlo to.
Odpovědět0  0
TuTonda (70) | 12.11.20246:03
fotit se dá se vším, když je dobrá vůle. Já mám také ještě APS­-C pro sekundární použití, ale už s ním používám jen Samy 12­/2 AF a F1,4 Sigmy 16, 23 ­(to je neskutečné sklo­), 30 a 56 ­- ty jediné kompenzují do jisté míry menší snímač. Skla co jsem používal dříve kvůli kompaktnosti ­(Sigma ART 19, 30 a 60 s F2,8 a nějaký Sony 50­/1,8 OSS a palačinka 20­/2,8 už jen leží ve skříni, protože se ani prodávat nevyplatí. Vzpomínám ale, že s tou 30­/2,8 ART jsem se svým prvním NEX dělal asi 90% všech fotek, skoro jsem jí nesundaval, to bylo opticky taky excelentní sklo s velice příjemným projevem­)

Ohledně těch seťáků jde o to, že dnešní telefony s už celkem standardním fotomodulem se snímačem 1­/1,55­" a světelností hlavní kamery F1,7 jsou ekvivalentem cca F2,8 na MFT, F4 na APS­-C a F5,6 na FF což je slušně použitelný HW. Takže seťák pro APS­-C s F5,6 na konci sice má zoom, ale kvalitou a šumem už potenciálně ztrácí i na telefony o to spíše, když na těch F5,6 není použitelný a musí se clonit. To byl ten Sony SAL 18­-70, musel jsem ho clonit z F3,5­-5,6 na F8­-11 aby byly fotky ostré až do rohů, jenže tehdy žádné dobře fotící telefony nebyly, zatímco dnes jsou a seťák na APS­-C co se musí navíc clonit je už prostě ve většině situací reálně prohrávající možností i přes benefit nějakého 3x optického zoomu...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.