"Cena objektivu byla stanovena na 39.990 Kč s DPH, což není vůbec málo."
Je to hodně, ale konkurence chce za 50 mm nejvyšší kvality také hodně:
Sony cca 36 tisíc Kč.
OM System cca 25 tisíc Kč.
Panasonic dokonce stěží uvěřitelných cca 59 tisíc Kč (!)
Takže kdo nechce vydat tyto šílené peníze, stačí říci, tohle si nechte a jít do nižší kategorie. Za tu chce např. Panasonic cca 11 tisíc Kč. Předpokládám, že ostatní výrobci na tom budou podobně.
Odpovědět0 0
Olympus/OM má nějaký AF objektiv 25mm f/0,7 pro tohle srovnání s FF 50/1,4? Nebo myslíte ten 25/1,2 který je obrazově ekvivalentem 50/2,4 na FF ? To je s ohledem na to co poskytne (šum, hloubka ostrosti, difrakce,...) se standardní cenou kolem 30 tis jednoznačně nejdražší možnost, protože nějaké 50/1,8 AF jdou na FF pořídit od 5 tis a za 20 tis už jsou hodně slušné a budou i kompaktnější. O dost tragickém T-stop T1,8 u toho F1,2 Olympusu ani nemluvě. Nechápu tohle zařazování neekvivalentních sestav cropových systémů do srovnání mezi FF a vyvozování nějakých závěrů, je to srovnávání nesrovnatelného a z nějakého mě nepochopitelného důvodu se to děje jen s dnes už zapomenutým MFT :-)
Odpovědět0 1
Jen jsem uvedl několik příkladů high-endových padesátek různých výrobců. Velikost clonového otvoru jsem neřešil.
Odpovědět0 0
chápu jak jste to myslel, ale světelnost (při porovnávání mezi systémy především ta ekvivalentní - protože ta jediná ovlivňuje výsledný snímek a F1,4 mají na hlavní kameře i telefony za 8 tisíc) dramaticky ovlivňuje nejen výkon ale především cenu. V podstatě je to nejzásadnější parametr. Jinak bych mohl říci, že třeba Samyang 35/2,8 za 6 tisíc je lepší než Sigma 35/1,2 za 40 tisíc, protože je levnější... Srovnání kde nezohledňuji co za své peníze dostanu a tedy poměr ceny a výkonu, ale jen cenu jako absolutní parametr bez kontextu nemá asi pro nikoho moc velkou váhu, to jsem chtěl říci :-)
Odpovědět0 0
Výrobce fotoaparátu bude poskytovat jen ty nejlepší objektivy. Pak jsou tu alternativy od ostatních výrobců, ovšem ne u Canonu :-)
Na Sony FE je Sigma za 25 tisíc nebo Samyang za 16 tisíc.
Odpovědět1 0
To jo, ale (snad) každý výrobce má víc "padesátek".
Např. Panasonic má super drahou "Pro" F1.4, ale i mnohem levnější F1.8, Sony má drahou "GM" a levnější "G" atd.
Odpovědět0 0
Sony jich má asi trochu víc než 2, namátkou mě teď napadají tyhle :-)
Sony 50/1,2 GM
Sony 50/1,4 GM
Sony 50/1,4 Zeiss Planar
Sony 50/2,8 Macro
Sony 50/1,8
Sony 50/2,5 G
Sony 55/1,8 Zeiss Sonnar
Sony 50/1,8 OSS (crop)
Odpovědět0 0
Zrovna ten 50/1.8 je jednoznačně nejhorší Sony objektiv jaký kdy vyrobil. Pokud budeme zvažovat ty jen do F1.4, tak jich zase tolik není a ten starý Zeiss už taky za moc nestojí.
Nejlepší 50 pro Sony FE je stále manuální Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar. Výstup se mi líbí víc než z GM, akorát je pouze F2.
https://sonyalpha.blog/2020/01/30/voigtlander-50mm-f2-apo-lanthar/
Odpovědět0 0
ano, FE 50/1,8 odpovídá ceně (jde koupit asi od 5 tis), jinak jsou to použitelné objektivy, jak to G, tak to Macro, tak i ty Zeiss (55/1,8 i 50/1,4) ta F1,4 už nestačí na dnešní eRka s 60 Mpix, ale na 24 Mpix odvádí stále parádní práci a má velice osobitý projev za což je obecně stále vyzdvihována.
Komu nesedne žádný ze Sony tan má na výběr z desítek padesátek druhovýrobců. Mě ale nešlo o to co je lepší, ale o to, jak to má Sony pokryté od 5 tis až do 60 tis cenově i kvalitativně s 8 objektivama. Který jiný moderní FF CSC bajonet to má?
Odpovědět1 0
G a Macro jsou ok, ale ten 50 za 5 tisíc je tak strašný, že i Samyang za 7 nebo 8 je mnohokrát lepší. Proto bych ho vůbec neuváděl do výběru. Ostatní F1.8 ne-G, jako 85/F1.8 už jsou lepší, ale taky výrazně dražší.
Odpovědět0 0
standardní cena je asi 15 tis u té 85, ale Sony dělá pravidelně (asi 2x do roka cashbacky, které se kryjí s akcemi Megapixelu, Fotolabu a Škody) takže já jsem koupil už před lety v akci s 3 letou zárukou 35/1,8 za 11 tis, 85/1,8 za 10 tis a Zeiss 55/1,8 (což jasně neni úplně padesátka, ale všichni soňáci ji tak od začátku berou) jsem koupil asi za 14 tis a to podle mě nejsou tak hrozné ceny a ta 55 je mimochodem solidní F1,8 padesátka pro ty komu ta 50/1,8 nestačí a navíc to ohnisko 55 je úhlem záběru lépe posazené mezi 35 a 85. (mimochodem teď ty akce právě zase běží jak koukám)
Uvádět 50/1,8 do výpisu je legitimní, když jí Sony vyrábí, je to low budget objektiv a podle mě na 24Mpix zase tak nepoužitelný neni
https://youtu.be/yu7gvY-nQEY?si=woANLa76sptuT5NK&t=137 (tady ve videu na 42 Mpix) ...znám kluka co koupil na bazaru a7 první generace s timhle objektivem za 8 tis (protože víc do toho vrážet nechtěl) a dělá jen s tímhle jednim objektivem parádní fotky. Na fotkách do rodinného alba do 10x15 absolutně nepoznáte nic. Třeba z kinofilmu na který se fotilo 80 let by jste víc nevytěžili. Starší Samyangy s F1,4 mají podobné koma, vinětaci a chromatické vady a taky se s nima fotí na plnou díru a dají se z nich vytěžit pěkné fotky. Měl jsem tu třeba 35/1,4 první gen a z toho mého kusu (protože Samyang je znám i značnou kusovou variabilitou) lezlo něco dost podobného, tak jsem jí zase prodal, protože to že to obhajuji neznamená, že já sám se s tím hodlám smířit :-)
A pamatuji na staré objektivy na DSLR se kterými jsme před 20 lety začínali protože na moderní nebylo (různé staré Minolty, Sigmy, Tokiny, Tamrony,...), které byly většinou maximálně tak dobré jako tahle padina a také jsme z nich (i s pomocí postprocesu) dokázali ždímat takové věci, že tomu leckdo nechtěl věřit. Hodně totiž záleží kdo a s jakou zkušeností to vezme do ruky. Když objektiv znáte a víte kde jsou jeho slabiny dá se hodně věcem předcházet a nemyslím tím jen cloněním, některé objektivy jsou třeba na plnou díru měkké jen na nekonečno, jiné zase jen na blízko. Některé jsou ostré ve středu, jiné v mezikruží daném zklenutím roviny zaostření, tak jdou lépe použít na komponování na třetiny atp. Znám kluka co měl tehdy starou AF Minoltu 50/1,4 s brutálnim backfocusem, seřízení těla nepomohlo. Nikdo s tim nedokázal fotit, ale on měl skoro vše ostré, protože se naučil ostřit s AF před fotografované objekty (většinou na zem a pak překomponoval) a už přesně poznal podle vzdálenosti objektu o kolik má předostřit. Neříkám, že to tak je v pohodě, jen říkám, že když se chce a neni jiná možnost dokáže bystrej člověk hodně věcí kompenzovat. Technika co neni ideální pak neni nepoužitelná, ale jen trochu omezující. Jak se říká: kdo chce hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.
Odpovědět0 0
jo Samyangy 35/1,8 45/1,8 a 75/1,8 jsou rozhodně slušný skla za tu cenu a s ohledem na kompaktnost, to nerozporuji. O 75 jsem tedy zatím jen slyšel, ale 35 jsem měl v užším výběru (nakonec to těsně vyhrálo Sony 35) a 45 jsem asi půl roku vlastnil. Bylo to dobré sklo, jen jsem pro něj neměl využití. Mezera mezi 35 a 55 je už tak celkem úzká. Teď už mám jen Samy 24/1,8 a to je parádní sklo. Sony žádnou FE 24/1,8 nemá (jen 28/2 a ta je zase už moc blízko 35).
Já vážně netvrdím, že ta FE 50/1,8 je nějaké super sklo, osobně bych ho ve svém portfoliu nechtěl, jen prostě zastávám názor, že když někdo fotit chce, bude fotit třeba i s tou 50/1,8, když nebude mít na lepší a když to umí udělá i s ním pěkné fotky, ten objektiv prostě není fatálně limitující. ...Naproti tomu znám takové co namísto focení stále meldují o tom, že nemohou udělat dobrou fotku, protože holt nemají na ta předražená GM skla. ...No tak to jsou prostě jen k_cy (o to spíše, že to samé říkali už před mnoha lety o sklech, která mezitím zlevnila a už je dnes mají, ale protože jsou na trhu už zase lepší, nemohou zase dělat ty hezké fotky bez nich :-D )
Odpovědět1 0
Ten 75 jsem měl a byl skvělý, hlavně lehký. Pak jsem měl první verzi 85/F1.4, který měl jako jediný Samyang linerární AF motor (druhá verze už ho neměla) a nakonec jsem ho taky prodal a koupil Sigmu, protože bohužel AF-C je u Samyangu problém i po všech aktualizacích firmware.
Samyang 135 měl dokonce lepší výstup než GM a byl lehčí, ale bohužel zase ten AF. Kdo fotí jen portréty, tak jsou to všechno skvělé objektivy za příjemnou cenu.
Odpovědět0 0
"Zrovna ten 50/1.8 je jednoznačně nejhorší Sony objektiv jaký kdy vyrobil."
Asi jste neměl v ruce původní setové objektivy k Sony A100 (velmi špatný 18-70 a úplně otřesný 75-300).
Nicméně na dnešní poměry v pevných padesátkách je to opravdu těžký podprůměr, to jo.
Odpovědět0 0
koukám, že teď v akci je nový 50/1,8 (u oficiálních prodejců) za 3990,- ...hele musím trvat na tom, že za takovou cenu prostě svoji existenci obhájil i když má optické kompromisy, stále je to ale originální objektiv s podporou a s AF.
...jo ten 18-70 jsem měl chvilku na a700 a to bylo teda něco :-D ...hned jsem ho vyměnil za Zeiss 16-80/3,5-4,5 ten byl lepší. Kdo zažil tyhle časy, ten na FE 50/1,8 plivat nebude :-D
Odpovědět0 0
Tak za 4 tisíce snad jo, za předpokladu, že výrazně lepší Samyang není v akci za 5 :-) Netvrdím, že se tím nedá vůbec fotit, jen že stačí přidat trochu málo na ceně a dostanu opravdu lepší objektiv. Kdysi jsem taky fotil s 16-50 setovým objektivem na APS-C a šlo to.
Odpovědět0 0
fotit se dá se vším, když je dobrá vůle. Já mám také ještě APS-C pro sekundární použití, ale už s ním používám jen Samy 12/2 AF a F1,4 Sigmy 16, 23 (to je neskutečné sklo), 30 a 56 - ty jediné kompenzují do jisté míry menší snímač. Skla co jsem používal dříve kvůli kompaktnosti (Sigma ART 19, 30 a 60 s F2,8 a nějaký Sony 50/1,8 OSS a palačinka 20/2,8 už jen leží ve skříni, protože se ani prodávat nevyplatí. Vzpomínám ale, že s tou 30/2,8 ART jsem se svým prvním NEX dělal asi 90% všech fotek, skoro jsem jí nesundaval, to bylo opticky taky excelentní sklo s velice příjemným projevem)
Ohledně těch seťáků jde o to, že dnešní telefony s už celkem standardním fotomodulem se snímačem 1/1,55" a světelností hlavní kamery F1,7 jsou ekvivalentem cca F2,8 na MFT, F4 na APS-C a F5,6 na FF což je slušně použitelný HW. Takže seťák pro APS-C s F5,6 na konci sice má zoom, ale kvalitou a šumem už potenciálně ztrácí i na telefony o to spíše, když na těch F5,6 není použitelný a musí se clonit. To byl ten Sony SAL 18-70, musel jsem ho clonit z F3,5-5,6 na F8-11 aby byly fotky ostré až do rohů, jenže tehdy žádné dobře fotící telefony nebyly, zatímco dnes jsou a seťák na APS-C co se musí navíc clonit je už prostě ve většině situací reálně prohrávající možností i přes benefit nějakého 3x optického zoomu...
Odpovědět0 0